• Przejdź do menu
  • Przejdź do artykułu
  • Przejdź do kontaktu
  • Przejdź do mapy strony
  • Kontrast
    • Tryb domyślny
    • Tryb nocny
    • Wysoki kontrast - tryb czarny i biały
    • Wysoki kontrast - tryb czarny i żółty
    • Wysoki kontrast - tryb żółty i czarny
  • Rozmiar czcionki
    • Mniejsza czcionka
    • Domyślna czcionka
    • Większa czcionka
  • Widok
    • Stały układ
    • Szeroki układ
Szkoła Podstawowa im. Antoniego Kucharczyka w Paszkówce
  • Start
    • Wyszukiwarka
  • O Szkole
    • Wartości
      • Misja, wizja
      • Koncepcja pracy szkoły
      • Program Profilaktyczno - wychowawczy
      • Statut szkoły
    • Historia i tradycje
      • Historia szkoły
      • Hymn szkoły
      • Wspomnienia
      • Napisali o nas
    • Patron szkoły
      • Życiorys
      • Historia miejscowości
      • Dzieła An. Kucharczyka
  • Praca Szkoły
    • Wydarzenia
      • Sukcesy i osiągnięcia
      • Programy i projekty
      • Zajęcia pozalekcyjne
      • Projekt Comenius 2012-2014
      • Projekt Comenius 2008-2010
    • Wymagania szkolne
      • Ocena z zachowania
      • Ocenianie i klasyfikacja
      • Wymagania edukacyjne
      • Podręczniki
    • Organizacja Szkoły
      • Nauczyciele
      • Rada Rodziców
      • Samorząd uczniowski
      • Pedagog
      • Psycholog
      • Absolwenci
      • Pedagog specjalny
  • Przedszkole
    • Oferta
    • Rekrutacja
    • O nas
    • Projekty i Programy
    • Dla Rodziców
  • PWD
    • O nas
    • Bieżące wydarzenia
  • Profilaktyka
    • Jak zapobiegać depresji?
    • Bezpieczeństwo w Internecie
    • Bezpłatne Numery Pomocowe
    • Poczucie własnej wartości u dzieci
  • Laboratoria przyszłości
    • Laboratoria Przyszłości
    • Mobilne Laboratoria Przyszłości w szkole
    • Podstawy elektroniki
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Praca Szkoły
  • Wydarzenia
  • Programy i projekty
Tytuł Opublikowano Odsłony
Programy i projekty realizowane w roku szk.2022/2023 14 listopad 2021 Odsłon: 448
Programy i projekty realizowane w roku szk.2019/2020 04 październik 2020 Odsłon: 599
Akcje profilaktyczne 16 maj 2020 Odsłon: 662
Aktywnie po zdrowie 15 maj 2020 Odsłon: 652
Drzewko na pamiątkę 14 maj 2020 Odsłon: 926
e -Twinning 13 maj 2020 Odsłon: 681
Góra grosza 12 maj 2020 Odsłon: 754
Projekt "Lepsza szkoła" 11 maj 2020 Odsłon: 646
Projekt Comenius 10 maj 2020 Odsłon: 631
Projekt Ortograffiti 09 maj 2020 Odsłon: 632

Strona 1 z 2

  • start
  • JPREVIOUSPAGE
  • strona1
  • strona2
  • JNEXTPAGE
  • koniec

Szkoła promująca zdrowie

" No Promil - No Problem"

 

 

W tym roku nasza szkoła po raz kolejny włączyła się w akcję profilaktyczną ,,NO PROMIL – NO PROBLEM” przeprowadzając następujące działania: 1. Konkurs plastyczny pod hasłem ,,No promil – no problem” – STOP pijanym kierowcom 2. Uczniowie klas IV- VI na godzinach wychowawczych rozmawiali o skutkach prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu oraz wykonali gazetki tematyczne. 3. Uczniowie rozdawali rodzicom ulotki i materiały dotyczące akcji. 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

Więcej " No Promil - No Problem"
"Nie pal przy mnie, proszę"

SP Paszkówka

 

Sprawozdanie z programu „Nie pal przy mnie, proszę” realizowanego w roku szkolnym 2014/2015


W naszej szkole,został zrealizowany program edukacji antynikotynowej-„Nie pal przy mnie proszę”,który adresowany był do uczniów klas młodszych oraz ich rodziców.Jego celem było zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu,zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie oraz kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.W ramach programu zostały przeprowadzone zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem scenariuszy dostępnych w programie edukacji antytytoniowych dla klas I-III szkół podstawowych „Nie pal przy mnie proszę”.Tematykę programu przeprowadzono w ciągu pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach:

 



1) Co to jest zdrowie?
2) Od czego zależy nasze zdrowie?
3) Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?
4) Co robić, gdy moje życie jest zagrożone?
5) Nie pal przy mnie proszę!

Na zajęciach warsztatowych zostały zastosowane metody aktywizujące,np:burza mózgów, „narysuj i napisz”-diagnoza wiedzy,ćwiczenia oddechowe, wierszyk- postać wiewiórki Wiki, krzyżówka,układanka o wiewiórce,znaczki „Nie pal przy mnie proszę”, wizualizacja i drama.
Dzieci pracowały w grupach, bardzo aktywnie.Zajęcia cieszyły się dużym zaangażowaniem ze strony dzieci,które chętnie wykonywały polecenia i zadania.Uwieńczeniem działań było przygotowanie przedstawienia „O zdrowym styu życia”i zdrowego drugiego śniadania przez naszych uczniów.Poniżej przedstawiamy zdjęcia z realizacji zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia


Realizacja programu edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III „Nie pal przy mnie, proszę” w roku szkolnym 2013/2014

Uczniowie klas młodszych realizowali program edukacyjny „Nie pal przy mnie, proszę” Według danych szacunkowych, co roku około 4 mln polskich dzieci narażonych jest na mimowolne wdychanie dymu tytoniowego, czyli na palenie bierne. Bierne palenie ułatwia wprowadzenie dziecka w życie, w którym palenie papierosów jest normą.
Realizacja tego programu polegała na przeprowadzeniu 5 zajęć warsztatowych z uczniami według scenariuszy zajęć.

Celem głównym programu było:
• Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
• Nauka postępowania w sytuacjach wymuszonego biernego palenia.
Tematem pierwszego spotkania było „Co to jest zdrowie?”, a celem zintegrowanie grupy, uporządkowanie i poszerzenie wiadomości na temat zdrowia.
„Od czego zależy nasze zdrowie?” to tematyka drugich warsztatów, których celem było kształtowanie postaw odpowiedzialności za własne zdrowie. Na trzecich zajęciach realizowałam temat: „Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?”. Celem zajęć było uświadomienie dzieciom, że same mogą unikać szkodliwych dla zdrowia sytuacji.
Przekazywanie informacji o biernym paleniu.
Tematem czwartego spotkania było: „Co robić, gdy moje zdrowie jest zagrożone?”.
Głównym celem zajęć było wykształcenie u dzieci postawy gotowości do radzenia sobie w sytuacjach, gdy ich zdrowie jest zagrożone. Temat piąty, a zarazem ostatni tego programu to: „Nie pal przy mnie, proszę”. W tym przypadku celem warsztatów było wykształcenie postaw obrony przed biernym paleniem.
Zdobycie przez dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie palą przy nich papierosy.

Efekty:
• Poprzez udział w programie dzieci poszerzyły swoje wiadomości na temat zdrowia
• Dzieci zrozumiały, że ponoszą odpowiedzialność za własne zdrowie
• Zostały uświadomione, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia
• Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem
• Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie palą
Dzieci chętnie pracowały w grupach, a efektem ich pracy są plansze , które zostały zawieszone na korytarzu szkolnym.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej "Nie pal przy mnie, proszę"
"Żyjmy Zdrowo" - Konkurs Piosenki Comenius

Z okazji pierwszego Dnia Wiosny w naszej szkole zorganizowano Konkurs Piosenki Comenius pod hasłem „ Żyjmy Zdrowo”. Zadaniem uczestników było ułożenie słów o tematyce zdrowotnej do znanego przeboju i zaśpiewanie piosenki w języku polskim. Utwory były oceniane pod względem treści prozdrowotnych, umiejętności wokalnych i walorów artystycznych. W naszym festiwalu wzięły udział wszystkie dzieci uczęszczające do szkoły. Były występy grupowe i indywidualne. Podkreślić należy, iż wszyscy uczniowie (pod kierunkiem swoich wychowawczyń) z wielkim zaangażowaniem przygotowali się do występu. Jednak za serce „chwyciła” piosenka w wykonaniu Anny Kowalówki, Jolanty Kowalczyk, Julii Haji i Aleksandry Turaj. Uczennice ułożyły słowa po polsku do znanego hitu Gangnam Style. Teraz czekamy na nagranie teledysku, na którym znajdą się nie tylko zwycięskie uczennice, ale przedstawiciele wszystkich klas, a piosenka weźmie udział w konkursie wraz z dziewięcioma innymi piosenkami z krajów partnerskich podczas III wizyty, która odbędzie się w dniach 21-26 kwietnia w Hiszpanii.

 

GRATULUJEMY!


Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej "Żyjmy Zdrowo" - Konkurs Piosenki Comenius
Akademia Aquafresh

 

SP Paszkówka
Rok szkolny 2014/2015

 


W bieżącym roku szkolnym oddziały przedszkolne po raz drugi biorą udział w Ogólnopolskim Programie Edukacji Zdrowotnej dla Przedszkoli " Akademia Aquafresh". W ramach tego programu 30 września przedszkolaki ustanawiały rekord Guinessa w największej liczbie osób myjących zęby w tym samym czasie. Równo o 12 maluchy stawiły się w łazienkach z szczoteczkami, a potem dzielnie czyściły swoje ząbki. Wspólne mycie ząbków bardzo podobało się przedszkolakom.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia




Rok szkolny 2013/2014



Maluchy z obu oddziałów przedszkolnych realizują Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej: Akademia Aquafresh. W związku z tym przygotowały "Pastusiowe Przedstawienie". Sympatyczni bohaterowie: Billy, Lilly, Milky i Szczotkuś dzielnie pokonali Robaczka Próchniaczka i przywróciły czystość ząbkom. Tym samym maluszki przypomniały wszystkim o konieczności dbania o higienę jamy ustnej.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

 

Więcej Akademia Aquafresh
Aktywnie po zdrowie

 

SP Paszkówka

 

Sprawozdanie z działań o zdrowiu za rok szkolny 2012/2013


W roku szkolnym 2012/2013 zostało zawarte Porozumienie pomiędzy Małopolską Siecią Szkół Promujących Zdrowie reprezentowaną przez Wojewódzkiego Koordynatora Sieci Szkół Promujących Zdrowie, a Szkołą Podstawową im. Antoniego Kucharczyka w Paszkówce. W szkole został powołany zespół ds. promujących zdrowie, w skład którego weszli wszyscy wychowawcy klas. Największy wpływ na kształtowanie zdrowia ma tryb życia, czyli sposób w jaki żyjemy. Aby nauczyć dzieci, młodzież i rodziców jaki tryb życia prowadzić żeby być zdrowym podejmujemy szereg działań na temat przestrzegania zasad zdrowego trybu życia. W tym roku szkolnym w dniach od 16–23 października 2012 r. w naszej szkole przeprowadzona została kampania pt. "Tydzień Chleba na Zakwasie w Szkole 2012". Czwarta już edycja tej szlachetnej akcji, której pomysłodawcą jest Fundacja Dobre Życie z Warszawy, miała zachęcić uczniów naszej szkoły, do spożywania chleba oraz śniadań i zabierania ze sobą zdrowego jedzenia. Rozpoczęliśmy więc tydzień od przygotowania gazetek i prezentacji dla klas, mających na celu pokazanie zdrowotnych aspektów spożywania chleba na zakwasie. W ramach realizacji założeń projektowych wykonano wiele czynności przybliżających uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły ideę chleba na zakwasie, pieczonego tradycyjnymi metodami. Kulminacyjnym punktem programu była degustacja pieczywa, którą zorganizowaliśmy 18 października. Pieczywo do degustacji pochodziło z piekarni GETH z Krakowa. Dodatek do chleba stanowiły sery, pasty i masło. W naszej szkole przez cały rok realizowaliśmy projekt „Comenius” pod hasłem „Zdrowy tryb życia” w ramach którego wszystkie klasy sporządzały zdrową polską potrawę, którą prezentowały podczas wizyty gości z 10 krajów. Uczniowie wykonali szereg plansz prezentujących zdrowy styl życia oraz Piramidę Zdrowego Odżywiania. Poza tym został zorganizowany konkurs piosenki szkolnej związanej ze zdrowym trybem życia pod hasłem „Żyjmy zdrowo”. Na zajęciach szkolnych i świetlicowych pod opieką wychowawców dzieci sporządzały różne zdrowe sałatki, soki, napoje, kanapki i inne zdrowe potrawy. Nie zabrakło turniejów sportowych na sali gimnastycznej i na świeżym powietrzu. Klasa II i III wzięły udział w Gminnym Turnieju Mikołajkowym w Łączanach. Nasza szkoła przystąpiła również do Obchodów Światowego Dnia Bez Tytoniu. Światowy Dzień bez Tytoniu 2013 w Szkole Podstawowej im. A. Kucharczyka w Paszkówce przebiegał pod hasłem „ Zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe”. W ramach obchodów uczniowie przygotowali plakaty oraz gazetki tematyczne na temat szkodliwości palenia, które zostały wywieszone na korytarzu szkolnym. Poza tym została przygotowana wystawka książek i broszur dotyczących szkodliwości palenia. Wszyscy odwiedzający naszą szkołę, a przede wszystkim rodzice mogli przekonać się jakie szkodliwe jest palenie i jakie są jego skutki. Uczniowie pod kierunkiem koordynatora przygotowali transparenty. 31 maja 2013 roku wszyscy uczniowie wraz z nauczycielami zorganizowali marsz i happening antynikotynowy. Uczniowie przeszli wraz z opiekunami przez swoją miejscowość skandując hasła zachęcające do zerwania z nałogiem nikotynowym i zakazem reklamy. 2 czerwca został zorganizowany Festyn Zdrowia na którym młodzi artyści pod kierunkiem koordynatora pani Danuty Kubaszewskiej zaprezentowali ciekawe przedstawienie pod tytułem: „Nie pal mamo, nie pal tato”. Mamy nadzieję, że wszystkie dzieci zrozumiały przesłanie przedstawienia i swoją asertywną postawą dadzą do zrozumienia palącym dorosłym- rodzicom, że papieros to bardzo zły i kosztowny nałóg, wywołujący groźne choroby nowotworowe. Rodzice mogli skorzystać z porady lekarskiej jak rzucić palenie, wykonać podstawowe badania. Otrzymali również materiały edukacyjne dotyczące szkodliwości palenia. Oprócz spektaklu przygotowali utwory literackie ośmieszające nałóg palenia i zaprezentowali je wszystkim przybyłym na festyn. Na naszym festynie nie zabrakło stoisk ze zdrowymi potrawami. W naszym menu znalazły się różne sałatki, kanapki, szaszłyki owocowe, koktajle, napoje i inne zdrowe potrawy. Poza tym zostały zorganizowane gry i zabawy ruchowe. Uczestniczyli w nich rodzice wraz z dziećmi. Szkoła realizowała również program owoce w szkole. Programem tym objęci byli uczniowie klas I-III. Myślę, że działania te pomogą w przyszłości zachować dzieciom zdrowie.




Rok szkolny 2011/2012 - Aktywnie po zdrowie

Szkoła Podstawowa im. A. Kucharczyka w Paszkówce włączyła się czynnie do ogólnopolskiego konkursu „Aktywnie Po Zdrowie”. Organizatorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska pod patronatem Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Sportu i Turystyki, IZŻ, SGGW oraz AWF. Program powstał w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Jest adresowany do uczniów klas I-III, ale również do nauczycieli, opiekunów i rodziców. Do programu tego przystąpiła klasa II pod opieką pani mgr Danuty Kubaszewskiej. Głównym celem programu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania. „Aktywnie Po Zdrowie” jest jednym z najważniejszych programów edukacyjnych. Jego celem jest przede wszystkim obszerna i kompleksowa edukacja dotycząca zdrowego stylu życia, a w szczególności zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Konkurs jest podzielony na trzy etapy: etap I-jesienny, etap II-zimowy, etap III-wiosenny. W grudniu zakończył się etap jesienny. Klasa II zajęła 19 miejsce na 375 szkół zgłoszonych do konkursu zdobywając 896 punktów. Można było zdobyć 995 punktów. Dzieci z klasy II pracowały z bardzo dużym zaangażowaniem i pasją zdobywając wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. W etapie I zostały przeprowadzone 2 zajęcia tematyczne: Dobre i złe składniki w naszym pożywieniu oraz Pijmy wodę-na zdrowie. Zostały przeprowadzone konkursy: 1. Zdobywamy odznakę Super Kucharka za najlepszą zdrową modyfikację zestawu śniadaniowego, 2. Konkurs strefa aktywności-najciekawsza gra terenowa, Konkurs 3.-Najciekawsza gazetka ścienna zachęcająca do zrezygnowania ze słodkich napojów na rzecz wody. Zostały również przeprowadzone dwa spotkania z rodzicami w ramach Form Zdrowia Dla Rodziców. Spotkanie 1: „Jak pomóc dziecku być zdrowym ?”, spotkanie 2: „Planowanie posiłków-zasady i błędy”. Nauczyciel opiekun przesłał siedem raportów, dokumentację zdjęciową z przebiegu zajęć, zdjęcia pomocy dydaktycznych wykorzystanych w trakcie zajęć. Klasa II z zapałem przystępuje do etapu II-zimowego.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia



Przeprowadzone działania o zdrowiu w roku szkolnym 2010/2011

W ramach edukacji zdrowotnej klasy młodsze przystąpiły do ogólnopolskiego programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program realizowany był przez cały rok szkolny. W ramach tego programu zostały przeprowadzone 2 ankiety w klasach młodszych, badające wiedzę na temat spożywania warzyw, owoców i soków. Rodzice otrzymali broszury, a dzieci książeczki „Super-Piątka”. Zostały zrealizowane cztery lekcje we wszystkich klasach młodszych. Lekcja 1 – Super-Piątka, lekcja 2 – Zdrowa zima, lekcja 3 – Wiosenne smaki, lekcja 4 – Rodzinny piknik. Nauczyciel opiekun wysłał raport z przeprowadzonych działań, dokumentację zdjęciową i prace plastyczne promujące program „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. W ramach realizowanych lekcji, dzieci pod kierunkiem nauczyciela przygotowały gazetki promujące program i spożywanie warzyw, owoców lub soków. Oprócz tego programu, realizowany był projekt „Odżywiamy się zdrowo”. W tym projekcie wzięły udział klasy młodsze i starsze. Klasy starsze wykonały piramidę zdrowego odżywiania się oraz prezentację dla wszystkich uczniów. W ramach tego projektu uczniowie przygotowali inscenizację na temat zdrowego odżywiania „Stajesz się tym co jesz”, klasy młodsze przygotowały różne sałatki i kanapki. Dzieci młodsze wykonały dużą piramidę zdrowego odżywiania i przygotowały przedstawienie „Spór o ważności owoców nad warzywami”. Od II semestru uczniowie klas I-III otrzymywali świeże owoce i warzywa na przerwach. Głównym celem programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” było przekonanie dzieci, że jedzenie warzyw i owoców oraz picie soków jest ważne i zdrowe. Myślę, że cel ten został osiągnięty.

 

 

Więcej Aktywnie po zdrowie
Certyfikat Bezpiecznej Szkoły

 

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że nasza szkoła uzyskała tytuł
"BEZPIECZNEJ SZKOŁY"


w II Ogólnopolskim Konkursie Bezpieczna Szkoła - Bezpieczny Uczeń i uzyskała członkostwo Ogólnopolskiego Klubu "Bezpieczne szkoły". Uzyskanie potwierdzenia zwieńczyło całoroczne działania prowadzone w naszej szkole. Cieszymy sie bardzo, że nasze starania i organizowane przedsięwzięcia znalazły uznanie w oczach jurorów, a uzyskany certyfikat stanowi potwierdzenie, że nasza placówka dołączyła do grona szkół oferujących uczniom standardy bezpieczeństwa na najwyższym poziomie.



 

Więcej Certyfikat Bezpiecznej Szkoły
Dzieciństwo bez próchnicy

Nasze przedszkole wzięło udział w projekcie "Dzieciństwo bez próchnicy" współfinansowanym przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko -Polskiego Programu Współpracy, którego najważniejszym celem jest poprawa zdrowia jamy ustnej dzieci w wieku 3-5 lat oraz wzrost świadomości i utrwalenie prawidłowych nawyków w zakresie higieny jamy ustnej w grupach docelowych. W ramach edukacji dzieci pod bacznym okiem edukatorów, uczyło się jak prawidłowo szczotkować i dbać o zęby, a w działaniach tych pomagał im Królik Pampiś - maskotka projektu. W zajęciach wzięli udział także nauczyciele przedszkola, a rodzice otrzymali informacje w jaki sposób zachęcać do codziennej higieny jamy ustnej w domu. Każde dziecko objęte programem otrzymało zestaw do higieny jamy ustnej.

 

 

Więcej Dzieciństwo bez próchnicy
Dzień Marchewki

 

SP Paszkówka
Rok szkolny 2014/2015



W październiku w obu oddziałach przedszkolnych obchodzono "Dzień Marchewki". Z tej okazji najmłodsi przychodzili do przedszkola ubrani na pomarańczowo, a w trakcie dnia czekało na nich mnóstwo atrakcji. Były marchewkowe zagadki, zabawy, tańce i piosenki. Każdy maluch pokolorował swoją marchewkę. Dużo radości przyniosło dzieciom wypiekanie marchewkowych ciasteczek, które wyjątkowo smakowały, a także robienie pysznego i zdrowego soku. Była także okazja do degustacji ciasta marchewkowego.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 




Rok szkolny 2013/2014



9 października w starszej grupie przedszkolnej odbył się Dzień Marchewki. W tym dniu wszyscy ubrani byli na pomarańczowo. Dzieci bawiły się przy "marchewkowej" piosence, rozwiązywały zagadki oraz robiły kolorowe prace plastyczne. Nie zabrakło również rozmów o wartościach odżywczych tego warzywa. Na koniec dnia dzieci wspólnie z panią zrobiły pyszny sok. To był dzień pełen wrażeń.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

 

Więcej Dzień Marchewki
Europejski Dzień Przywracania Czynności Pracy

Dzień 16 października to ogłoszony przez Europejską Radę Resuscytacji "Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca" pod nazwą ,,Restart a Heart”. Gdyby co dziesiąty mieszkaniec Ziemi potrafił udzielać pierwszej pomocy, ocaliłoby to milion ludzi rocznie - przekonuje WOŚP. W tym roku nasza szkoła włączyła się w akcję Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca, próbując pobić rekord w liczbie osób prowadzących jednocześnie resuscytację. Z zadaniem zmierzyli się wszyscy uczniowie klasy V i VI, którzy dokładnie o godz. 12:00 prowadzili nieprzerwanie resuscytację na fantomie przez 30 min. 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej Europejski Dzień Przywracania Czynności Pracy
Festyn "Mamo, Tato, ucz się z nami zdrowego

W niedzielę, 31 maja odbył się na terenie szkoły XV Wielki Festyn pod hasłem: „Mamo, Tato, ucz się z nami zdrowego stylu życia”. Głównym zamysłem pikniku była popularyzacja zdrowego stylu życia i przyjemnego spędzenia wolnego czasu dzieci z rodzicami. Festyn rozpoczęła Pani Dyrektor Barbara Dutka witając wszystkich gości.


Występy rozpoczęli uczniowie z klas IV- VI, którzy zatańczyli Poloneza. Potem obejrzeliśmy przedstawienie w wykonaniu przedszkolaków i dzieci z oddziału "0" z okazji Dnia Mamy i Taty. Kolejnym punktem programu był teatrzyk kukiełkowy, którego tematem była baśń „ O rybaku i złotej rybce”. Następnie klasa II przedstawiła bajkę o „Zdrowym Czerwonym Kapturku”. Uczniowie z klasy V zaprezentowali fragment prozy ze znanej i lubianej przez dzieci książki pt.: ,, Mikołajek”. Mieliśmy też okazję obejrzeć program artystyczny w wykonaniu uczniów klasy I. Przedstawili oni wzruszającą opowieść pt.: „Królewna Przyroda”. Na scenie wystąpiły także uczennice uczęszczające na zajęcia fitness do sekcji P.U.K.S. Pobiedr. Zatańczyły dwa tańce, które przyjęte zostały gromkimi brawami. Następnie uczniowie z klas IV-VI zaprezentowali baśń pt. „Kopciuszek”. Na balu pojawili się także uczniowie z klasy I. Zaprezentowali oni swoje umiejętności taneczne i wykonali Taniec Dworski. Na zakończenie pięknego Walca zatańczyli uczniowie z klasy III. Całą część artystyczną prowadzili Państwo Babscy, którym składamy serdeczne podziękowania.
Wielką atrakcję pikniku stanowiły stoiska z jedzeniem przygotowane przez rodziców. Były szaszłyki i kiełbaski z grilla, chleb ze smalcem i ogórki, sałatki owocowe, warzywne, pyszny miodzik, ciasta i ciasteczka. Wszystko smakowało wyśmienicie i cieszyło się ogromnym powodzeniem.


Szczególne niespodzianki czekały na dzieci, m.in. trampolina, malowanie twarzy, Hello Kitty, z którą można było sobie zrobić zdjęcie oraz gry, zabawy i zawody sportowe prowadzone przez pana Łukasza Łasaka.
Na nasz festyn zdrowia została zaproszona pani doktor Alina Rawska i pielęgniarka pani Iwona Kołodziejczyk, które mierzyły wszystkim chętnym ciśnienie i poziom cukru.
Niedziela była ciepła i słoneczna. Wszyscy świetnie się bawili i miło spędzili popołudnie, do zobaczenia na kolejnym szkolnym festynie.
Dyrekcja szkoły, nauczyciele, rodzice i uczniowie składają podziękowania Wszystkim, którzy pomogli w organizacji tego wspaniałego Pikniku.



Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej Festyn "Mamo, Tato, ucz się z nami zdrowego
Forum Zdrowia Dla Rodziców

 

FORUM ZDROWIA DLA RODZICÓW

12 ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA

12 zasad zdrowego odżywiania

• Sposób żywienia jest bardzo ważny przez całe nasze życie, ale zadbanie o prawidłowe odżywianie dziecka w okresie jego intensywnego wzrostu i rozwoju jest sprawą absolutnie priorytetową – zasoby, w które organizm zostaje wówczas wyposażony, stanowią podstawę jego rozwoju i funkcjonowania przez wszystkie lata życia.
• Zaszczepianie dziecku od najwcześniejszych lat zdrowych nawyków żywieniowych ma niezwykle istotny cel – jest nim wzmacnianie układu immunologicznego. Sprawny układ odpornościowy jest jednym z fundamentów zdrowego i szczęśliwego życia dziecka.
• Rodzice stanowią wzór dla dzieci – warto przyjrzeć się własnym przyzwyczajeniom żywieniowym i postarać się zmienić te szkodliwe dla zdrowia.
Pragnieniem wszystkich rodziców jest, by ich dzieci były szczęśliwe, osiągały sukcesy, a przede wszystkim żeby były zdrowe. A zdrowie to coś więcej niż tylko brak choroby – to także prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, dobre samopoczucie, funkcjonowanie w zgodzie ze sobą i z innymi ludźmi, spełnione i harmonijne życie. Zatem wszelkie działania prozdrowotne to „inwestycja”, która nie może nie przynieść pozytywnych efektów. W jaki sposób zatem najlepiej pomagać swoim dzieciom, by cieszyły się pełnią zdrowia?

DBANIE O WŁAŚCIWĄ DIETĘ
Poważne skutki zdrowotne złych nawyków i błędów żywieniowych ujawniają się zwykle po kilku, kilkunastu latach. Jednak powtarzające się u dzieci bóle brzucha, głowy, częste infekcje to pierwsze sygnały, które powinny skłonić do przeanalizowania sposobu odżywiania dziecka. Przetworzone przemysłowo jedzenie, unikanie produktów naturalnych (w tym kasz, razowego pieczywa, warzyw) wywołuje zaburzenia w mikroflorze jelit, co jest przyczyną wielu chorób, na które zapadają dzieci, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Nie zawsze mamy świadomość, że to właśnie niewłaściwa dieta może spowodować podatność organizmu na takie choroby, jak zapalenia gardła, oskrzeli, uszu, katar, kaszel. Warto zadbać nie tylko o właściwy skład posiłków, ich wielkośći różnorodność, lecz także o odpowiednie pory ich spożywania.

WZMACNIANIE UKŁADU ODPORNOŚCIOWEGO
Prawidłowo działający układ odpornościowy nie tylko chroni przed chorobami, lecz także skutecznie potrafi zwalczać infekcje, jeśli takowe się pojawią. Prezentujemy zatem sposoby wzmacniania tego układu:
• spożywanie pełnowartościowego, naturalnego pożywienia,
• wyeliminowanie z diety cukru lub przynajmniej jego ograniczenie,
• spożywanie produktów zawierających błonnik,
• zapewnienie odpowiednich ilości w diecie probiotyków – produktów, które pozwalają przywrócić naturalną florę jelit (są to m.in. jogurty, kefiry, kwaszone warzywa),
• regularna aktywność fizyczna – najlepiej na świeżym powietrzu.

ZASZCZEPIANIE ZDROWYCH NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH
Wychowując dzieci, mamy nadzieję, że pozytywne wzorce i wartości przeniosą one w swoje dorosłe życie. Zwykle bardzo zależy nam, by dziecko dobrze się zachowywało. Tak samo powinno nam zależeć na przekazaniu dziecku dobrych zwyczajów żywieniowych. Ponieważ rodzice są wzorem dla swoich dzieci, należy przyjrzeć się własnym nawykom związanym z odżywianiem i postarać się wyeliminować te, które są szkodliwe dla zdrowia. Nie można bowiem oczekiwać, że rodzic, który np. sam nie je śniadań, nie lubi warzyw, a posiłki popija napojami gazowanymi, przekona swoje dziecko do racjonalnego odżywiania. Warto też wprowadzać w rodzinie nowe zwyczaje – np. zwyczaj wspólnego wymyślania i przygotowywania zdrowego posiłku, wspólne wyprawy po warzywa i owoce, zastępowanie słodyczy pestkami słonecznika, dyni, orzechami, migdałami.
Dobrym zwyczajem jest również czytanie etykiet zamieszczanych na produktach spożywczych i wybieranie tych artykułów, które są najbardziej naturalne i nie zawierają szkodliwych dla zdrowia substancji.

ELIMINOWANIE BŁĘDÓW ŻYWIENIOWYCH
Najczęściej popełniane błędy żywieniowe to m.in.:
• niewłaściwy skład pożywienia: nadmiar tłuszczu, nadmiar białka, cukrów prostych, niedobór błonnika,
• niezrównoważone pożywienie: chipsy, frytki, fast-foody, słodycze,
• nieregularnie spożywane i niepełnowartościowe posiłki,
• zastępowanie właściwych posiłków słodyczami,
• nadmiar żywności oczyszczonej,
• picie słodzonych soków, napojów,
• picie zbyt małej ilość wody.

PRZEKAZYWANIE WIEDZY NA TEMAT ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
Źródłem wiedzy na temat żywienia i stylu życia są obecnie dla dzieci najczęściej reklamy telewizyjne, które nie podają rzetelnych informacji na temat przedstawianych artykułów. Dzieci są również bardzo podatne na reklamy w postaci kolorowych opakowań, gadżetów dodawanych do produktów, itp. – producenci wszelkimi sposobami starają się przyciągnąć młodego konsumenta.
Należy zatem dołożyć wszelkich starań, aby pomóc dzieciom zdobywać wiedzę w zakresie właściwych wyborów żywieniowych. Dzieci nie uświadamiają sobie, jak poważne skutki może mieć np. zastępowanie drugiego śniadania chipsami czy pączkiem, i jak szybko można przytyć, wpisując do codziennego menu niewielki batonik czy butelkę słodzonego napoju. Od najwcześniejszych lat życia dziecka warto z nim rozmawiać na tematy związane z odżywianiem i tłumaczyć, że racjonalne odżywianie i właściwy styl życia to najlepszy sposób na zapewnienie sobie zdrowia.

MOTYWOWANIE I WSPIERANIE
Podczas realizowania etapu jesiennego i zimowego programu Aktywnie po Zdrowie dzieci bardzo dużo nauczyły się już na temat zdrowego odżywiania. Niezwykle istotne jest, by wiedzę tę mogły stosować w praktyce. Warto chwalić je, kiedy wybierają owoce zamiast lodów czy batoników i utwierdzać w przekonaniu, że postępują właściwie. Pomóżmy im w przygotowywaniu kolorowych surówek, na pewno też z chęcią upieką chlebek czy bułki z razowej mąki. Jeśli dziecko ma nadwagę lub jest otyłe, potrzebuje dobrej motywacji do zmiany niewłaściwych przyzwyczajeń i dużo wsparcia podczas procesu odchudzania.
więcej na www.aktywniepozdrowie.pl


FORUM ZDROWIA DLA RODZICÓW

ZDROWE INWESTYCJE – RODZICE NA START


Zaledwie 10–20% dorosłych Polaków regularnie uprawia sport – czy należysz do tej chlubnej, tak nielicznej grupy? Jeśli tak, mobilizuj innych do zajęć ruchowych. Jeśli nie – teraz jest dobry czas, by swoim działaniem „poprawić” statystykę, ale przede wszystkim… zainwestować w zdrowie – swoje i swojego dziecka.
W ramach międzynarodowego projektu Bridging East-West Health Gap naukowcy badali aktywność fizyczną mieszkańców sześciu europejskich krajów: Finlandii, Rosji, Hiszpanii, Węgier, Polski i Niemiec. Wyniki pokazały ogromne zróżnicowanie dotyczące aktywności fizycznej, przy czym najgorzej wypadli Polacy i Węgrzy. Okazuje się, że aż 79,2% naszego społeczeństwa prowadzi bierny tryb życia! Jakie zatem wzorce przekazujemy swoim dzieciom?

Rodzic na GÓRZE

Dom rodzinny to dla dziecka miejsce zdobywania doświadczeń, czerpania wzorców zachowania, nawyków – w tym również tych dotyczących aktywności fizycznej. Dzieci najlepiej i najskuteczniej przyswajają sobie nawyki poprzez naśladownictwo. Stara maksyma, że przykład idzie z góry, może więc tym razem stać się doskonałym, budującym punktem wyjścia do korzystnych zmian w życiu. Rodzice, chcąc dać dobry przykład dziecku, powinni na początek zainwestować w siebie – w rozwój swojej aktywności fizycznej. Wtedy łatwiej będzie zaszczepić w dziecku „sportowego ducha” i pokazać, jak przez aktywność fizyczną można dbać o własne ciało, a dzięki temu – o zdrowie i samopoczucie.

Rodzic na STARCIE

W jednej z polskich szkół rodzice stwierdzili, że faktycznie mało czasu i uwagi poświęcają aktywności fizycznej. Bardzo żywiołowo zareagowali na przytoczone powyżej wyniki badań. Stwierdzili, że aby wymagać od dzieci, muszą najpierw zacząć wymagać od siebie i stworzyli tzw. grupę aktywnych. Działalność tej grupy opiera się na dobrowolnych cyklicznych spotkaniach, w trakcie których rodzice wspólnie uprawiają wybrany sport, np. nordic walking czy bieganie. Rodzice zdecydowali też, że na treningi będą przychodzić z dziećmi, aby „zarazić” je aktywnością fizyczną i tym samym odciągnąć od telewizora czy komputera, a także by wspólnie spędzić czas.

Rodzic na MEDAL

Jako ludzie dorośli mamy świadomość, że tzw. aktywny wypoczynek odgrywa w naszym życiu ogromną rolę i jest dla naszego organizmu o wiele bardziej korzystny niż wypoczynek bierny. I nie trzeba zaraz uprawiać sportów ekstremalnych – każdy z nas jest w stanie znaleźć taką dyscyplinę sportu, którą będzie lubił i uprawianiem której może postarać się „zarazić” swoje dziecko. Taki Rodzic jest na medal! Wytworzenie u dziecka prawidłowych nawyków już od najmłodszych lat sprawi, że będzie ono traktowało codzienną dawkę ruchu jako coś zupełnie naturalnego i potrzebnego. A to na pewno zaprocentuje w przyszłości – jest to zatem zdrowa inwestycja!
Jeśli nie masz pomysłu od czego zacząć, potrzebujesz motywacji, wejdź na stronę: aktywniepozdrowie.pl/po-co-byc-aktywnym Polecamy zwłaszcza artykuł o przewrotnym tytule: „Każdy może być olimpijczykiem”.

FORUM ZDROWIA DLA RODZICÓW

SZTUKA PICIA WODY


Do czego woda jest potrzebna naszemu organizmowi? Czy rzeczywiście wszyscy musimy wypijać minimum 1,5 l płynów dziennie? Dlaczego lepiej pić systematycznie i małymi łykami, niż rzadko i „jednym haustem"? Dowiedzmy się też o poważnych skutkach niedoborów wody i o tym, jak uchronić dziecko przed odwodnieniem. Picie wody można nazwać sztuką – aby wykorzystać wszystkie jej zalety, trzeba umieć ją właściwie pić. Warto znać odpowiedź na podstawowe pytania: ile, kiedy i jak pić, żeby zapewnić sobie lepsze samopoczucie i dobrą kondycję fizyczną. Bez pożywienia człowiek jest w stanie przeżyć ponad tydzień, bez wody – zaledwie kilka dni. Dlaczego tak się dzieje?
Źródło życia
Woda stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych, które przebiegają w organizmie: wchodzi w skład wszystkich komórek i tkanek – nawet kości i zęby zawierają pewne ilości wody; umożliwia przemieszczanie składników odżywczych i produktów przemiany materii na poziomie komórki i całego organizmu; reguluje temperaturę ciała –organizm pozbywa się nadmiaru ciepła przez parowanie wody, która wydostaje się na powierzchnię skóry jako pot; dzięki swojej nieściśliwości woda chroni przed uszkodzeniem mózg, rdzeń kręgowy, gałki oczne, płód, a będąc składnikiem mazi w torebkach stawowych, zmniejsza tarcie, zabezpieczając stawy przed uszkodzeniem; jest niezbędna do prawidłowego procesu trawienia – m.in. umożliwia właściwe działanie enzymów trawiennych oraz jest nośnikiem składników odżywczych wchłanianych z jelit w postaci roztworu lub zawiesiny; wpływa na funkcjonowanie układu oddechowego, ponieważ nawilża wdychane przez nas powietrze – zbyt suche powietrze powoduje wysuszenie błon śluzowych, co z kolei ułatwia drobnoustrojom wnikanie do naszego organizmu.
Kiedy pić?
Uczucie pragnienia, daje nam znać o konieczności napicia się. Jednak uczucie pragnienia jest opóźnione w stosunku do zapotrzebowania naszego organizmu na wodę. Czas upływający od pojawienia się pragnienia i podjęcia odpowiednich działań tzn. wypicia napoju, jego strawienia i zmetabolizowania, jest niekiedy zbyt długi – istnieje wtedy niebezpieczeństwo wystąpienia objawów odwodnienia. A zatem najlepiej „wyprzedzić" moment pojawienia się pragnienia i popijać systematycznie w ciągu dnia wodę czy inne niesłodzone napoje.
Jak pić?
Ważne jest nie tylko kiedy pić, lecz także jak pić. Często zdarza się, że gdy poczujemy pragnienie, szybko zaspokajamy je szklanką wody czy innego napoju, wypijając ją zazwyczaj jednym haustem, i znów „zapominamy" o piciu na jakiś czas. Jest to sposób niewątpliwie skuteczny – udaje nam się przecież zaspokoić pragnienie – ale niestety nieefektywny. Najlepiej pić napoje powoli i małymi łykami. Dzięki temu organizm lepiej przyswoi wypite płyny.
Ile pić?
Wiele czynników wpływa na to, ile płynów należy dziennie wypijać, m.in.: wiek, płeć, okres ciąży i laktacji, temperatura otoczenia i aktywność fizyczna. Wynika stąd, że każdy z nas potrzebuje innej ilości płynów. Szacuje się, że minimalna ilość wody potrzebna naszemu organizmowi wynosi 0,8–1 l na dobę. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by dzienne spożycie wody kształtowało się na poziomie 30 ml na każdy kilogram masy ciała.
W Instytucie Żywności i Żywienia opracowano dla ludności Polski normy określające wystarczające spożycie wody (zawartej zarówno w napojach, jak i pożywieniu):
Płeć i wiek Ilość płynów na dzień [w litrach]
Dzieci 1–3 lat 1,3
Dzieci 4–6 lat 1,7
Dzieci 7–9 lat 1,9
Dziewczęta 10–18 lat 2,1–2,3
Chłopcy 10–18 lat 2,4–3,3
Kobiety > 19 lat 2,7
Mężczyźni > 19 lat 3
Źródło: Normy żywienia człowieka, red. nauk. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, PZWL,Warszawa 2008.
Skutki niedoboru wody
Zbyt małe spożycie wody prowadzi do różnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Przy utracie ok. 3% wody pojawia się uczucie zmęczenia, bóle i zawroty głowy, ogólne osłabienie, przegrzanie ciała. Większa utrata wody prowadzi do zaburzenia funkcji termoregulacyjnych organizmu i do udaru cieplnego. Odwodnienie w granicy 20% zagraża życiu. Przy długotrwałym niedoborze płynów dochodzi do zaburzeń w pracy wątroby i nerek, co przyczynia się do gromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii w organizmie. Dochodzi również do zaburzenia trawienia, gdyż zagęszczenie śliny utrudnia nawilżanie i przełykanie kęsów pokarmowych, a zagęszczenie soków trawiennych przyczynia się do powstawania stanów zapalnych błony śluzowej żołądka i jelit. Do pozostałych następstw niedoboru wody należąm.in. zaparcia, spadek masy ciała, suchość skóry i śluzówek, zaburzenia rytmu serca, zmiany ciśnienia krwi, schorzenia stawów
. Odwodnienie u dzieci
Odwodnienie organizmu często jest skutkiem biegunki bądź wymiotów. Są one szczególnie groźne dla niemowląt i małych dzieci, u których utrata wody może wynieść nawet kilkanaście procent masy ciała dziecka i spowodować bardzo poważne skutki zdrowotne. W przypadku wystąpienia biegunki czy wymiotów należy więc pamiętać o systematycznym podawaniu dzieciom płynów. Niekiedy wskazane jest również podawanie specjalnych płynów nawadniających, które są wzbogacone w elektrolity, jednak ich stosowanie należy skonsultować z lekarzem.
Dla dobra dziecka warto przestrzegać poniższych zasad:
1. Dbaj o to, aby dziecko wypijało w ciągu dnia odpowiednią ilość płynów.
2. W trakcie intensywnej ruchowej zabawy lub zajęć sportowych podawaj dziecku płyny lub przypominaj mu o wypiciu szklanki wody lub innego niesłodzonego napoju.
3. Zadbaj o to, by do szkoły i na wycieczki szkolne dziecko obowiązkowo brało butelkę wody.
4. Ucz dziecko i sam też pamiętaj, że nie tylko ilość, ale również jakość wypijanych płynów jest ważna – lepiej pić wodę źródlaną lub mineralną niż kolorowy, słodzony napój.
5. Pamiętaj, że to czy pijesz wodę i jak to robisz wpływa na kształtowanie prawidłowych zachowań żywieniowych dziecka. Dziecko, które codziennie patrzy na rodzica popijającego wodę źródlaną czy mineralną, samo chętniej wybierze do picia wodę, a nie sztucznie barwione i dosładzane napoje.
Nadmiar płynów?
Nadmiar wypijanych płynów również nie jest dla nas dobry. Skutki nadmiernego spożycia płynów zdarzają się jednak rzadko, gdyż w zdrowym organizmie nadmiar wody jest usuwany i w ten sposób utrzymywany jest prawidłowy bilans wodny. Groźne może okazać się jednorazowe spożycie dużej ilości płynów tzn. takiej, która znacznie przekracza maksymalne wydalanie wody przez nerki wynoszące 600–1200 ml na godzinę.
Najważniejsze zasady
Podsumowując, jeśli będziemy pamiętali o kilku zasadach, to niedobory wody nie powinny nam zagrażać:
1. Wypijaj odpowiednią ilość płynów w ciągu dnia tzn. 1,5–2 litry dziennie.
2. Wodę i napoje popijaj powoli, małymi łykami.
3. Wodę lub inne niesłodzone napoje popijaj systematycznie – nawet wówczas, gdy nie za bardzo chce nam się pić – dzięki temu nie dopuścimy do strat wody w organizmie.
4. Pamiętaj o spożywaniu owoców i warzyw, które również są źródłem wody.
5. W czasie wykonywania aktywności fizycznej popijaj wodę lub inne niesłodzone płyny
6. Pamiętaj o piciu płynów nawet wtedy, kiedy jesteś poza domem – warto włożyć butelkę wody do torebki, plecaka lub teczki, bądź postawić ją na biurku w pracy, by w każdej chwili móc sięgnąć po łyk napoju.
7. Pamiętaj o stałym popijaniu płynów, szczególnie gdy:
• dużo czasu spędzasz w zamkniętych pomieszczeniach (zwłaszcza w czasie sezonu grzewczego),
• pijesz dużo kawy, herbaty lub innych napojów zawierających kofeinę – co prawda na krótko, ale jednak zwiększa ona wydalanie wody z organizmu,
• spożywasz dużo produktów wysokobiałkowych, bogatych w błonnik lub słonych,
• przebywasz w wysokiej temperaturze (nawet jeśli nie czujesz, że jest ci gorąco).
więcej nawww.aktywniepozdrowie.pl


11 zasad Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem


1. Nie pal; jeśli już palisz, przestań. Jeśli nie potrafisz przestać, nie pal przy niepalących.

* W krajach rozwiniętych 25-30% wszystkich zgonów z powodu nowotworów ma związek z paleniem tytoniu.
* Po zaprzestaniu palenia ryzyko tego typu nowotworów szybko się zmniejsza. Korzyści zdrowotne obserwuje się już po 5 latach od zerwania z nałogiem.
* Dym tytoniowy wydychany przez palaczy wymusza bierne palenie na osobach z otoczenia.
* Palenie papierosów przez kobiety w ciąży zwiększa prawdopodobieństwo obumarcia płodu lub późniejszego upośledzenia fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka.
* Dla zmniejszenia skutków palenia tytoniu zasadnicze znaczenie ma „polityka antytytoniowa", w której zakres wchodzą takie działania jak: podnoszenie opodatkowania wyrobów tytoniowych, zakaz reklamy papierosów, tworzenie w miejscach publicznych stref wolnych od dymu, zwiększenie świadomości społecznej na temat mocy uzależniającej dymu.

2. Wystrzegaj się otyłości

* W krajach zachodnich otyłość stanowi drugi po paleniu tytoniu czynnik ryzyka rozwoju chorób przewlekłych, zwłaszcza cukrzycy, chorób układu krążenia i nowotworów złośliwych.
* W ciągu ostatnich lat w większości krajów Europy odsetek ludzi otyłych gwałtownie wzrasta. W Polsce dotyczy aż około 20% społeczeństwa.
* Przekonujące dane wskazują na związek otyłości z zachorowaniami na raka okrężnicy, piersi (po menopauzie), trzonu macicy, nerki i gruczolakoraka przełyku.
* Szacuje się, że w Europie Zachodniej nadwaga i otyłość stała się przyczyną rozwoju około 11% nowotworów okrężnicy, 9% nowotworów piersi, 39% nowotworów trzonu macicy, 37% gruczolakoraków przełyku, 25% nowotworów nerki i 24% nowotworów pęcherzyka żółciowego.

3. Bądź codziennie aktywny ruchowo, uprawiaj ćwiczenia fizyczne.

* Aktywność fizyczna związana z regularnym, umiarkowanym wysiłkiem może być wskazana dla utrzymania odpowiedniej masy ciała, szczególnie u osób prowadzących siedzący tryb życia. Zaleca się wykonanie gimnastyki 3 razy w tygodniu po pół godziny. Z punktu widzenia profilaktyki chorób nowotworowych korzystniejsze są jednak częstsze, bardziej forsowne ćwiczenia.
* Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości oraz promocja aktywności fizycznej dają najlepsze rezultaty u ludzi młodych. Jednak nawet w późniejszym wieku przejście na zdrowy styl życia przynosi widoczne korzyści.

4.Spożywaj więcej różnych warzyw i owoców: jedz co najmniej 5 porcji dziennie. Ogranicz spożycie produktów zawierających tłuszcze zwierzęce.

* Wyniki szeregu badań epidemiologicznych wskazują, że spożywanie dużych ilości warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowań na różne nowotwory, szczególnie przełyku, żołądka, okrężnicy, odbytnicy i trzustki.
* Spożycie produktów zbożowych pełnoziarnistych oraz o dużej zawartości błonnika zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i inne nowotwory przewodu pokarmowego.
* Niższe współczynniki zachorowalności na różne typy nowotworów złośliwych w regionach południowej Europy wiązano z dietą śródziemnomorską, która jest uboższa w białka i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, a bogatsza w ryby, oliwę z oliwek, warzywa, owoce i pełne ziarna zbóż, a także z obecnością umiarkowanej ilości alkoholu.
* Owoce i warzywa należy spożywać przy każdym posiłku i konsekwentnie zastępować nimi przekąski między posiłkami - zgodnie z zaleceniami WHO

5. Jeśli pijesz alkohol - piwo, wino lub alkohole wysokoprocentowe - ogranicz jego spożycie: mężczyźni do dwóch porcji dziennie, kobiety do jednej porcji dziennie.

* Picie alkoholu zwiększa ryzyko nowotworów górnego odcinka przewodu pokarmowego i układu oddechowego nawet u osób niepalących. Natomiast picie wraz z paleniem tytoniu istotnie zwiększa ryzyko zachorowania na wymienione nowotwory, a każdy z tych czynników potęguje działanie drugiego.
* Udowodniono, że 10 lat po zaprzestaniu spożywania alkoholu ryzyko zachorowania na raka przełyku zmniejsza się o 60%.
* Korzystne działanie alkoholu na układ krążenia obserwuje się jedynie u osób w średnim wieku.
* Dzienny limit spożycia dla mężczyzn nie powinien przekraczać 20 g etanolu (tj. około 2 szklanek piwa, 2 kieliszków wina lub 2 małych kieliszków mocnego alkoholu), a w przypadku kobiet - 10 g.

6.Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne. Szczególnie chroń dzieci i młodzież. Osoby mające skłonność do oparzeń słonecznych powinny przez całe życie stosować środki chroniące przed słońcem.

* Na nowotwory złośliwe skóry zapadają głównie ludzie rasy białej o jasnej karnacji, którzy zamieszkują regiony o znacznej ekspozycji na promienie ultrafioletowe (UV).
* Mieszkańcom Europy należy zalecać ograniczenie ekspozycji na promieniowanie słoneczne - zmniejszenie łącznej ekspozycji w ciągu całego życia, a w szczególności unikanie epizodów bardzo silnej ekspozycji i oparzeń słonecznych.
* Najsilniejszym fenotypowym czynnikiem ryzyka zachorowania na czerniaka są jednak liczne znamiona barwnikowe występujące na skórze.
* Przebywając na świeżym powietrzu, należy chronić się przed słońcem w godzinach od 11:00 do 15:00 (są to godziny największego narażenia na promieniowanie UV). Zaleca się przebywanie w cieniu, noszenie okularów przeciwsłonecznych i odpowiedniego, chroniącego przed słońcem ubrania. Dobre zabezpieczenie przed słońcem stanowi gęsto tkana bawełna. Należy stosować kosmetyki zawierające filtry przeciwsłoneczne.
* Odradza się korzystanie z tzw. łóżek opalających, gdyż urządzenia te emitują promieniowanie zbliżone do tego, które uważa się za odpowiedzialne za zwiększone ryzyko zachorowań na czerniaka skóry.

7. Przestrzegaj ściśle przepisów dotyczących ochrony przed narażeniem na znane substancje rakotwórcze. Stosuj się zawsze do instrukcji postępowania z substancjami rakotwórczymi. Przestrzegaj zaleceń krajowych ośrodków ochrony radiologicznej.

* Szacuje się, że na początku lat 90. ubiegłego stulecia około 32 miliony robotników (23% zatrudnionych) w UE było narażonych na działanie czynników rakotwórczych w dawkach przekraczających wartości podstawowe.
* Do najczęstszych zagrożeń zawodowych zalicza się: promieniowanie słoneczne, bierne wdychanie dymu tytoniowego, pył zawierający wolną krzemionkę, gazy spalinowe z silników Diesla, produkty rozpadu radonu, pył drzewny, benzen, azbest, formaldehyd, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, związki chromu VI, kadmu i niklu.
* Badania obejmujące górników zawodowo narażonych na duże stężenia radonu w powietrzu dostarczyły przekonujących dowodów, że radon wywołuje raka płuca

8. Bierz udział w programach szczepień ochronnych, przede wszystkim przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu B.

* Około 18% nowotworów w populacji światowej przypisuje się przewlekłym zakażeniom wirusowym, bakteryjnym i pasożytniczym. W Unii Europejskiej dotyczy to 10% nowotworów, w tym przede wszystkim raka szyjki macicy, wątroby i żołądka oraz niektórych nowotworów układu krwiotwórczego.
* Obecnie w Polsce prowadzi się szczepienia noworodków, młodzieży w wieku 14 lat, osób należących do grup ryzyka, osób z bliskiego otoczenia chorych zakażonych HBV, a ostatnio również pacjentów z przewlekłą chorobą wątroby (w szczególności zakażonych HCV). Program szczepień ochronnych (w Polsce) nie przewiduje szczepień osób podróżujących w rejony o dużej i pośredniej endemiczności wirusowego zapalenia wątroby typu B.

9. Kobiety po 25. roku życia powinny uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy.
Badania te należy prowadzić w ramach programów podlegających procedurom kontroli jakości zgodnym z Europejskimi wytycznymi kontroli jakości badań przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy. Zgodnie z programem profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy, każda kobieta w wieku 25-59 lat może raz na trzy lata wykonać profilaktycznie badanie cytologiczne. Program jest realizowany we wszystkich poradniach ginekologiczno - położniczych, które mają umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Do ginekologa nie jest potrzebna skierowanie. Zobacz także: Program profilaktyki raka szyjki macicy

10.Kobiety powyżej 50. roku życia powinny uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka piersi.

Badania te należy prowadzić w ramach programów zdrowotnych podlegających procedurom kontroli jakości zgodnym z europejskimi wytycznymi kontroli jakości mammograficznych badań przesiewowych. Zgodnie z programem wczesnego wykrywania raka piersi, każda kobieta w wieku 50-69 lat może raz na dwa lata wykonać profilaktycznie badanie mammograficzne. Program jest realizowany we wszystkich pracowniach mammograficznych, które mają umowę na wykonywanie badań przesiewowych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Na profilaktyczną mammografię nie jest potrzebne skierowanie. Zobacz także: Program wczesnego wykrywania raka piersi

 

Więcej Forum Zdrowia Dla Rodziców
Już pływam - Małopolski Projekt Nauki Pływania

 

Już pływam - Małopolski Projekt Nauki Pływania

 

 





























 

Więcej Już pływam - Małopolski Projekt Nauki Pływania
Góra Grosza

Jak co roku w naszej szkole odbyła się wielka zbiórka monet - Góra Grosza. W klasach zostały wystawione skarbonki, do których każdy mógł wrzucać przyniesione monety. Niektórzy uczniowie zbierali pieniążki przez cały rok, aby jak najlepiej włączyć się do akcji . Jej celem jest pomoc dzieciom, które wychowują się poza swoją rodziną – w domach dziecka lub rodzinach zastępczych. Nasza góra grosza była naprawdę ogromna. Udało nam się uzbierać 319,51zł. Rekord szkoły należy do klasy IB – 78,29zł, na drugim miejscu znalazła się klasa 0 – 50,13zł, a na trzecim klasa VI z wynikiem - 42,47zł. Pozostałe klasy też spisały się na medal. Dziękujemy wszystkim uczniom i rodzicom za włączenie się do zbiórki. 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

Więcej Góra Grosza
Owoce i warzywa w szkole

 

Owoce i warzywa w szkole

Więcej Owoce i warzywa w szkole
Opis działań z Programu Kodeks Walki z Rakiem

 

Sprawozdanie z realizacji działań oraz ich efektów odnoszących się do promocji Zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem w Szkole Podstawowej w Paszkówce



W roku szkolnym 2013/2014 nasza szkoła przystąpiła do programu „Promocja Zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem”, celem którego jest promowaniei popularyzowanie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli zdrowego stylu życia w tym prawidłowych nawyków żywieniowych oraz codziennej aktywności fizycznej.

Zadania jakie zostały zrealizowane w ramach promocji zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem w naszej szkole:
1.Edukacja zdrowotna nauczycieli i pracowników szkoły, zapoznanie z zaleceniami Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem.
2. Edukacja zdrowotna rodziców, zapoznanie z zaleceniami Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem na zebraniach –prelekcje i prezentacja
3. Przeprowadzenie zajęć w klasach wg przygotowanych scenariuszy dotyczących zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem
4.Wykonanie gazetek ściennych na temat zdrowia, piramidy żywienia i aktywności fizycznej dla klas młodszych i starszych
5. Dzień zdrowego odżywiania -„Zdrowo żyć, to mądrym, pięknym i silnym być”. Przygotowanie z warzyw i owoców kompozycji, które będą przypominać wszystkim o tym, co powinno znajdować się w każdym, bogatym w witaminy i składniki mineralne posiłku / jedz zdrowo – rośnij zdrowo – kanapki przygotowane przez klasy młodsze/,udział klas młodszych w akcji „ Śniadanie daje moc’’
6..Konkursy - Szkole zależy na jak najlepszym i najgłębszym dotarciu z przesłaniem do każdego uczestnika projektu, dlatego stosowane są aktywizujące formy działania. Jedną z nich są konkursy. Dziecko poprzez samodzielne działanie i rozwiązywanie problemu, wybór techniki i ocenie własnych możliwości, bardziej docenia i rozumie efekt swojej pracy. Mając na względzie różnorodność zainteresowań oraz możliwości i umiejętności oraz predyspozycje uczniów, chcąc maksymalnie wykorzystać ich potencjał, szkoła biorąc udział w projekcie zorganizowała konkurs plastyczny „Jak żyć zdrowo”
Piosenkę / nt zdrowia/, wiersz, rymowankę /nt owoców i warzyw/, komiks o zdrowiu, hasło reklamujące zdrowy styl życia, reklamę zdrowia, ułożenie gry planszowej
7.Turniej sportowy „W zdrowym ciele zdrowy duch’’
8. W szkole realizowane są takie programy jak „Owoce w szkole” i „Mleko z klasą” - Przystąpienie do programu skierowanego do uczniów klas młodszych „Owoce w szkole”, którego celem jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie, na etapie na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz propagowanie zdrowego odżywiania. Promowanie picia mleka przez dzieci. Włączenie się po raz kolejny w ogólnopolską akcję „Mleko z klasą”.
9. Akcja „5 razy dziennie warzywa i owoce”, upowszechnianie wiedzy o warzywach i owocach − antyoksydantach, jako czynniku ochronnym przez rakiem .
10. Zachęcanie do spożywania zdrowych produktów w czasie imprez szkolnych i klasowych.
11.Rozpropagowanie właściwego stylu życia zapobiegającego nowotworom złośliwym - rozpropagowanie ulotek w środowisku lokalnym.
12.Wykonanie gazetki informacyjnej dla dzieci i rodziców - upowszechnianie zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem. /profilaktyka nowotworowa/
13. Wdrażanie uczniów do aktywności ruchowej: w czasie przerw , systematyczne prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych, ograniczenie zwolnień z wf, udział w turniejach i zawodach sportowych
14. Udział w akcjach ekologicznych w celu promocji postaw i zachowań przyjaznych dla środowiska oraz budowaniu świadomości proekologicznej
• sprzątanie świata „Żyjmy bez śmieci”
• zbieranie butelek plastikowych, nakrętek i makulatury

































 

Więcej Opis działań z Programu Kodeks Walki z Rakiem
Plan Pracy Szkoły Promującej Zdrowie

 

Plan Pracy Szkoły Promującej Zdowie_2015_2016.pdf

Plan Pracy Szkoły Promującej Zdowie_2014_2015.pdf

Plan Pracy Szkoły Promującej Zdowie_2013_2014.pdf

Plan Pracy Szkoły Promującej Zdowie_2012_2013.pdf

 

Więcej Plan Pracy Szkoły Promującej Zdrowie
Ratujemy i Uczymy Ratować

 

Gdyby, co dziesiąty mieszkaniec Ziemi potrafił udzielać pierwszej pomocy, ocaliłoby to milion ludzi rocznie. 5 listopada 2013r. w Szkole Podstawowej im. Antoniego Kucharczyka w Paszkówce zostały przeprowadzone zajęcia na temat podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. W zajęciach wzięły udział klasy młodsze. Poprzez ciekawe formy prezentacji wszyscy mogli nauczyć się udzielania i wzywania pomocy .Najpierw odbyła się projekcja filmu animowanego „ Doktor Kręciołek” oraz filmu instruktażowego pt. : „Ratujemy i Uczymy Ratować”. Następnie uczniowie wraz z nauczycielami przeszli na salę gimnastyczną, gdzie w praktyczny sposób zostały przekazane zainteresowanym i zaangażowanym dzieciom wiadomości związane z pierwszą pomocą – czym jest, jakie czynności zaliczają się do pomocy przedmedycznej. Nauczyciele zaprezentowali uczniom na fantomach jak należy udzielać prawidłowo pierwszej pomocy. Następnie każde dziecko prezentowało jak należy udzielać pierwszej pomocy. W ten sposób dzieci pokazały, że są w stanie ratować życie innym. Zajęcia bardzo spodobały się małym uczniom, a przez zabawę nauczyły się udzielać pierwszej pomocy. Mam nadzieję, że zajęcia uwrażliwiły wszystkich na obowiązek udzielenia pierwszej pomocy, a mile spędzony czas zaowocuje w przyszłości pomaganiem potrzebującym. 

 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

Więcej Ratujemy i Uczymy Ratować
Spotkanie profilaktyczne z policjantem

 

3 grudnia 2014 roku odbyło się spotkanie z policjantem, starszym aspirantem Zbigniewem Przybkiem, z Wydziału ds. Nieletnich i Patologii Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach. Przeznaczone było ono dla uczniów klas IV – VI. Pogadanka miała na celu uświadomienie uczniom, jak należy uniknąć zagrożenia na drodze. Mówił, dlaczego dzieci powinny nosić odblaski. Policjant poruszył także kwestię bezpieczeństwa w sieci, omówił prawa i obowiązki użytkownika Internetu. Wszystkie informacje pomogły uczniom zrozumieć, że warto dbać o swoje bezpieczeństwo. Pogadanka miała charakter aktywny, policjant zadawał uczniom pytania dotyczące poruszanych problemów.

 

 

Więcej Spotkanie profilaktyczne z policjantem
Spotkanie z dietetykiem

Statystyki są alarmujące – już ponad połowa Polaków ma problemy z wagą, a coraz częściej dotyczą one także dzieci i młodzieży. Jak pokazują dane Światowej Organizacji Zdrowia blisko co trzeci nastolatek w naszym kraju waży ponad normę. Dnia 17 grudnia 2014 r. rodzice naszych uczniów spotkali się z dietetykiem z Centrum Dietetycznego „Natur House” panią mgr Elżbietą Węglarz. Prelekcja odbyła się w ramach ogólnopolskiej akcji „Uwaga Nadwaga”. Pani dietetyk szczegółowo omówiła wszystkie zasady racjonalnego żywienia oraz główne błędy żywieniowe prowadzące m.in. do nadwagi i otyłości, a w konsekwencji do wielu groźnych chorób. Rodzice dowiedzieli się jak komponować pełnowartościowy jadłospis dla całej rodziny. Nauka to naprawdę ciężka praca. Sprawne funkcjonowanie dziecka w szkole, pod względem intelektualnym i fizycznym, w dużej mierze zależy od właściwego odżywiania. Niedobory składników odżywczych mogą być powodem kłopotów szkolnych i zdrowotnych. Nadmierne kilogramy mają szczególnie negatywne konsekwencje w przypadku dzieci i młodzieży - przyczyniają się do nieprawidłowego rozwoju młodego organizmu.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej Spotkanie z dietetykiem
Śniadanie daje moc

SP Paszkówka8 listopada w Dniu Zdrowego Śniadania, w ramach programu edukacyjnego „Śniadanie daje Moc”, w Szkole Podstawowej im. Antoniego Kucharczyka w Paszkówce, w klasie pierwszej zostało zorganizowane wspólne śniadanie. Dzieci przygotowywały i spożywały najważniejszy posiłek dnia. Zanim zaczęły sporządzać wspólny posiłek, poznały 12 zasad zdrowego żywienia opracowane przez ekspertów Instytutu Matki i Dziecka .Dzieci wcześniej myły ręce, później segregowały żywność. Następnie przygotowywały kanapki .Miały ogromną frajdę z przygotowywania wspólnego śniadania, dzielenia się z innymi, a także spróbowania nowych smaków. Uczyły się również jak nakryć stół i czym jest kultura spożywania posiłków. Uświadomiły sobie, że bez śniadania, nie będą miały siły do zabawy i nauki. Zwiększyły świadomość na temat zdrowego odżywiania i roli śniadania. Z tej akcji został nakręcony filmik pt. „Śniadanie Daje Moc – Uczniowie z Paszkówki o zdrowie dbają i codziennie śniadanie zjadają”. W naszej szkole nie jest to jednorazowa akcja. Już od dawna wszystkie klasy wspólnie na przerwie zjadają śniadanie. Mają świadomość tego, że do szkoły wychodzą po śniadaniu i ze śniadaniem. 

 

Film Śniadanie Daje Moc >> zobacz


Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej Śniadanie daje moc
Światowy Dzień bez Tytoniu

SP PaszkówkaŚwiatowy Dzień bez Tytoniu 2013 w Szkole Podstawowej im. A. Kucharczyka w Paszkówce przebiegał pod hasłem „ Zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe”. W ramach obchodów uczniowie przygotowali plakaty oraz gazetki tematyczne na temat szkodliwości palenia, które zostały wywieszone na korytarzu szkolnym. Poza tym została przygotowana wystawka książek i broszur dotyczących szkodliwości palenia. Wszyscy odwiedzający naszą szkołę, a przede wszystkim rodzice mogli przekonać się jakie szkodliwe jest palenie i jakie są jego skutki.

 

 

 

 

Uczniowie pod kierunkiem koordynatora przygotowali transparenty. 31 maja 2013 roku wszyscy uczniowie wraz z nauczycielami zorganizowali marsz i happening antynikotynowy. Uczniowie przeszli wraz z opiekunami przez swoją miejscowość skandując hasła zachęcające do zerwania z nałogiem nikotynowym i zakazem reklamy. 2 czerwca został zorganizowany Festyn Zdrowia na którym młodzi artyści pod kierunkiem koordynatora pani Danuty Kubaszewskiej zaprezentowali ciekawe przedstawienie pod tytułem: „Nie pal mamo, nie pal tato”. Mamy nadzieję, że wszystkie dzieci zrozumiały przesłanie przedstawienia i swoją asertywną postawą dadzą do zrozumienia palącym dorosłym- rodzicom, że papieros to bardzo zły i kosztowny nałóg, wywołujący groźne choroby nowotworowe. Rodzice mogli skorzystać z porady lekarskiej jak rzucić palenie, wykonać podstawowe badania. Otrzymali również materiały edukacyjne dotyczące szkodliwości palenia. Oprócz spektaklu przygotowali utwory literackie ośmieszające nałóg palenia i zaprezentowali je wszystkim przybyłym na festyn.



Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

Więcej Światowy Dzień bez Tytoniu
Tydzień chleba na zakwasie

SP PaszkówkaW dniach 16–23 października 2012 r. w naszej szkole przeprowadzona została kampania pt. "Tydzień Chleba na Zakwasie w Szkole 2012". Czwarta już edycja tej szlachetnej akcji, której pomysłodawcą jest Fundacja Dobre Życie z Warszawy, miała zachęcić uczniów naszej szkoły, do spożywania chleba oraz śniadań i zabierania ze sobą zdrowego jedzenia.

 

 

 

 

Rozpoczęliśmy więc tydzień od przygotowania gazetek i prezentacji dla klas, mających na celu pokazanie zdrowotnych aspektów spożywania chleba na zakwasie. W ramach realizacji założeń projektowych wykonano wiele czynności przybliżających uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły ideę chleba na zakwasie, pieczonego tradycyjnymi metodami. Kulminacyjnym punktem programu była degustacja pieczywa, którą zorganizowaliśmy 18 października. Pieczywo do degustacji pochodziło z piekarni GETH z Krakowa. Dodatek do chleba stanowiły sery, pasty i masło.. Wszyscy zajadali z apetytem.



Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej Tydzień chleba na zakwasie
Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia

SP Paszkówka„Niech żywność będzie twoim lekiem, a lek żywnością”
Szkoła Podstawowa im. Antoniego Kucharczyka w Paszkówce wzięła udział w VI edycji ogólnopolskiej kampanii „Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia w szkole 2014 Fundacji Dobre Życie. W ramach realizacji założeń programowych została przygotowana wystawa pod hasłem „Od ziarenka do bochenka” na temat rodzajów zbóż ,dawnych narzędzi rolniczych w zagrodzie i chacie.

 

 

 

 

W pierwszym dniu kampanii gościem specjalnym była pani K.Żyła ,która wraz z mężem prowadzi gospodarstwo rolne.Pani Katarzyna mówiła o uprwie zbóż dawniej i dziś, zaprezentowała rodzaje zbóż uprawianych w Polsce.Ciekawym doświadczeniem dla dzieci była zabawa badawcza „Skąd się bierze mąka”.Dzieci oglądały ziarna zbóż,następnie przekręcały ziarna przez młynek i otrzymywały mąkę.Interesującym przeżyciem dla dzieci młodszych była wycieczka do pobliskiej piekarni , gdzie poznały pracę piekarza , maszyny do wyrabiania ciasta, piec do wypieku chleba i bułek.Dowiedziały się z czego powstaje chleb i jakie sa walory zdrowotne dla człowieka.Uczniowie klas starszych udali się na wycieczkę do Muzeum Chleba w Radzionkowie. Nasi uczniowie wzięli również udział w zajęciach prowadzonych przez panią J. Kowalówkę i J. Brożek podczas których obserwowali jak piecze się domowy chleb razowy na zakwasie.Pani J.Kowalówka opowiedziała dzieciom o tradycji wypiekania chleba w jej rodzinnym domu i opowiedziała ciekawostki o chlebie oraz jego poszanowaniu.Pokazała dzieciom zapaskę w której wyrabiała chleb , a która ma już 100 lat.Spotkanie zakończyła degustacja zdrowego żytniego chleba na zakwasie, który bardzo wszystkim smakował. Razowy chleb na zakwasie upiekła jeszcze pani Z.Morek babcia jednej z uczennic. Poza tym uczniowie degustowali różne rodzaje chleba z piekarni GETH z Krakowa.
W czasie trwania projektu odbyło się szereg innych działań między innymi :
-czytanie opowiadań na temat chleba
-recytowanie wierszy o chlebie
- zabawy przy piosence „Mało nas do pieczenia chleba”, „Rolnik sam w dolinie”i inne
-pogadanki na temat chleba i jego wartości odżywczych
- dzieci poznały zasady zdrowgo żywienia , Piramidę Zdrowia którą same tworzyły i co się składa na zdrowy styl życia
Tydzień chleba był okazją , aby zastanowić się nad swoją codzienną dietą.Mamy nadzieję ,że ta kampania pozwoliła zrozumieć uczniom naszej szkoły jak ważne jest spożywanie chleba na zakwasie wypiekanego tradycyjnymi metodami.

Koordynator kampanii w placówce
Danuta Kubaszewska


Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

 

 

Więcej Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia

Szkoła w ruchu

Szkoła w ruchu

 

Szkoła w ruchu

 

 

Więcej Szkoła w ruchu

Indywidualizacja

Cel projektu



Nasza Szkoła w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki rozpoczęła realizację projektu systemowego pod nazwą „Przyjazna szkoła – wyrównywanie szans edukacyjnych w Gminie Brzeźnica”

Program skierowany jest do najmłodszych uczniów. Umożliwi on przeprowadzenie dodatkowych zajęć dla dzieci szczególnie uzdolnionych bądź mających specyficzne trudności w nauce, a także ułatwi zakup specjalistycznego sprzętu i materiałów dydaktycznych.

Celem działań podejmowanych w ramach projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów, poprzez indywidualizację procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach I-III.

Cele te zostaną zrealizowane poprzez zapewnienie dziecku oferty edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznej zgodnej z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami, zwiększenie zakresu wykorzystania w szkole aktywizujących metod nauczania oraz podniesienie jakości wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Cele szczegółowe projektu:
1. Poprawa umiejętności czytania, pisania oraz umiejętności matematycznych
2. Zmniejszenie zaburzeń rozwoju mowy
3. Wzrost dostępności do zajęć korekcyjnych;
4. Zwiększenie możliwości rozwoju zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych

Projekt przewiduje następujące formy wsparcia:
1. Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
2. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
3. Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
4. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;
5. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych matematyczno-przyrodniczo;

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

 

 

Więcej Cel projektu
Regulamin

 

Projekt regulaminu rekrutacji Gmina Brzeznica2.pdf

 

 

Więcej Regulamin
Zajęcia

Od października w naszej szkole prowadzone są zajęcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pod nazwą „Przyjazna szkoła – wyrównywanie szans edukacyjnych w Gminie Brzeźnica”. Program skierowany jest do uczniów klas I- III i przewiduje następujące formy wsparcia:

1. Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
2. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
3. Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
4. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;
5. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych matematyczno-przyrodniczo;

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.















 

Więcej Zajęcia

Adres szkoły

Szkoła Podstawowa
im. Antoniego Kucharczyka
w Paszkówce
  • ul. Wadowicka 38,
  • 34-113 Paszkówka
Telefon: (033) 879-30-47
Faks: (033) 879-30-47
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny przyjęć

Praca sekretariatu

Poniedziałek            7.30-15.30

 

Wtorek                     7.00-15.30
Środa                       8.00-16.30
Czwartek                 7.00-15.30                
Piątek                      7.30-14.00

 

Dyrektor Szkoły przyjmuje:

poniedziałek
 
środa
czwartek
piątek

 

Informacje prawne

  • RODO
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Raport o dostępności

Szkoła w sieci

  • Facebook
  • Google Plus
  • YouTube
  • Pinterest
  • RSS
  • Kontakt
Logo projektu Kuźnia Dostępnych Stron Logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Logo Spółdzielni Socjalnej FADO Logo Fundacji PCJ Otwarte Źródła

Projekt Kuźnia Dostępnych Stron współfinansowany ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Szkoła Podstawowa w Paszkówce © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo projektuKuźnia Dostępnych Stron

Naszą stronę odwiedziło do tej pory : 54035

Wróć na górę

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...