Istnieje wiele rodzajów niepełnosprawności – spotykamy osoby na wózkach inwalidzkich, niewidomych z białą laską czy osoby z zespołem Downa. Jednak osobę z autyzmem trudno jest rozpoznać na pierwszy rzut oka, a to dlatego, że autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, związanym z odmienną pracą mózgu.
Autyzm i Zespół Aspergera (czyli lżejsza odmiana autyzmu) nie są chorobą, są stanem, a osoby te mają nieco inny sposób myślenia i odczuwania świata. Ich zmysły mogą przesyłać sygnały do mózgu w nieco chaotyczny sposób. Osoby z autyzmem mają problem ze swobodnym komunikowaniem się z innymi ludźmi, mają też trudności w wyrażaniu i rozumieniu emocji.
Autyzm, najczęściej diagnozuje się w dzieciństwie, na podstawie obserwacji zachowania dzieci i różnych badań. Z autyzmu się nie wyrasta, jednak poprzez terapię można z nim coraz lepiej funkcjonować.
Mówiliśmy, że mózg osoby, która ma autyzm pracuje w odmienny sposób – ale trzeba pamiętać, że tak naprawdę to u każdej osoby mózg pracuje w jakiś sposób inaczej. Lubimy różne zabawy, mamy odmienne zainteresowania inaczej reagujemy np. na zwierzęta – jedni się boją, inni chcą przytulać. Każdy z nas ma inne dziedziny w których jest zdolny oraz takie, z którymi ma trudności i musimy nad nimi więcej pracować. Każdy z nas jest inny, ważny, niezwykły.
Dlatego starajmy się nie oceniać, rozumieć, pomagać osobom z wszelkimi trudnościami.
W naszej szkole uczniowie także solidaryzują się z osobami z Autyzmem i zespołem Aspergera poprzez założenie ubrań w kolorze niebieskim w myśl akcji 02.04 –„Cała Polska na Niebiesko”.