Drukuj

 

OCENY

 

1. Ocenianiu podlegają:

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:

1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;

 

2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole Podstawowej programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w § 56.

4. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:

5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

6. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:

 

7. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:

8. Wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 6 pkt 1, nauczyciel jest

obowiązany dostosować do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

 

3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

4. Dyrektor na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia tego ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.

5. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 4, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z której wynika potrzeba zwolnienia tego ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

7. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do zajęć komputerowych prowadzonych w Szkole w roku szkolnym:

8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej, z zastrzeżeniem ust. 9.

9. Przepisy ust. 8 stosuje się odpowiednio do zajęć technicznych w Szkole w roku szkolnym:

1. Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny:

2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel może uzasadnić ocenę w formie pisemnej recenzji.

 

 

pośrednictwem ucznia jego rodzicom w terminach określonych w ust. 2 i 3. Rodzice są obowiązani podpisać ten wykaz i zwrócić poprzez dziecko na drugi dzień wychowawcy.

1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku, gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego realizowane w formie do wyboru przez ucznia są prowadzone przez innego nauczyciela niż zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo-lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w formie do wyboru przez ucznia.

3. Na 2 tygodnie przed terminem śródrocznej lub rocznej klasyfikacji:

4. Przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciele i wychowawca wpisują do dziennika lekcyjnego w ostatnią kolumnę przed kolumną na wpisanie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej.

5. Oceny, o których mowa w ust. 3, wpisuje się cyfrowo w skali wymienionej w § 42 ust. 1.

6. Oceny ustalone zgodnie z ust. 1 – 3 są ostateczne, z zastrzeżeniem § 46 i § 47.

1. Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne, oceny końcowe z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII ustala się w stopniach według następującej skali:

 

Opanował umiejętności i wiadomości określone w wymaganiach na ocenę bardzo dobrą, a ponadto :

przynajmniej w niektórych działach posiada umiejętności lub wiadomości wykraczające poza program.

Opanował pełny zakres umiejętności i wiadomości określony programem nauczania z danego przedmiotu w danej klasie. Samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach.

Nie opanował w pełni umiejętności lub wiadomości określonych programem nauczania ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej oraz samodzielnie wykonuje typowe zadania praktyczne lub teoretyczne.

Opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania na poziomie nie przekraczającym podstawy programowej oraz rozwiązuje typowe zadania praktyczne lub teoretyczne.

Ma braki w opanowaniu umiejętności i wiadomości zawartych w podstawie programowej z danego przedmiotu, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowych umiejętności i wiadomości z tego przedmiotu oraz rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne, o niewielkim stopniu trudności.

 

6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

Nie opanował umiejętności i wiadomości określonych w podstawie programowej a braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności z tego przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonywać typowych zadań o niewielkim stopniu trudności.

8. Uczniów z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi traktuje się w sposób zindywidualizowany w zakresie wymagań jak i oceniania:

 

1. Bieżące oceny z zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustalane są w stopniach według skali bez używania znaków „+” i „‒”:

 

6) stopień niedostateczny – 1.

2. Przy ustalaniu bieżących stopni nauczyciele kierować się będą następującymi kryteriami:

3. Oceny bieżące ustalane są systematycznie oraz w różnych formach.

4. Ocenianie bieżące odbywa się podczas codziennych zajęć i polega na gromadzeniu informacji o postępach w nauce ucznia poprzez:

5. Formami oceniania są:

6. Ocena bieżąca polega na słownym lub pisemnym udzieleniu pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi na zajęciach, a jego rodzicom podczas zebrań, kontaktów indywidualnych lub w innych ustalonych z wychowawcą warunkach.

7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.

8. Oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 6 sporządza wychowawca.

9. Ocenę opisową roczną z zajęć edukacyjnych i roczną ocenę opisową zachowania sporządza komputerowo i podpisuje wychowawca oraz dołącza ją do dziennika lekcyjnego.

10. Ocena opisowa śródroczna przechowywana jest w dokumentacji szkolnej przez 3 lata.

11. Rodzice informowani są o postępach dziecka w nauce poprzez:

12. Rodzice mają możliwość wglądu do prac uczniów na bieżąco (zeszyty, karty pracy, sprawdziany).

 

17. Uczniowie są wyróżniani i nagradzani:

 

oraz zadań praktycznych

 

3. Zadania klasowe, pisemne sprawdziany wiadomości i testy pisemne są przechowywane w Szkole przez dany rok szkolny, a po zakończeniu roku szkolnego mogą być przekazane uczniowi.

4. Dopuszcza się możliwość ustalenia innych sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ustalonych przez nauczyciela i wynikające ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.

5. Termin zadania klasowego, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu podaje się uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem, zaznaczając ten fakt w dzienniku lekcyjnym.

6. Każda pisemna forma odpowiedzi poniżej 15 min i maksymalnie z 3 lekcji wstecz jest kartkówką. Jest formą bieżącego sprawdzania wiedzy, nie musi być zapowiedziana. W ciągu dnia może być więcej niż jedna.

7. Zadań klasowych, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu w tygodniu nie może być więcej niż 3 i co najwyżej 1 w danym dniu. Zadanie klasowe, pisemny sprawdzian wiadomości lub pisemny test powinno się przeprowadzać po lekcjach powtórzeniowych i wskazaniu typu zadań, zagadnień. W przypadku, gdy zadanie klasowe, pisemny sprawdzian wiadomości lub pisemny test nie odbyły się z przyczyn niezależnych od nauczyciela może zostać zrealizowany na pierwszych kolejnych zajęciach, pod warunkiem, że w danym dniu nie ma zaplanowanego innego sprawdzianu lub zadania klasowego.

8. Ocena prac pisemnych, o których mowa w ust. 5 i 6 musi nastąpić w ciągu 7 dni od ich napisania. Nauczyciel nie może przeprowadzić pracy pisemnej w przypadku, gdy poprzednia praca pisemna nie została poprawiona i oceniona. Termin zwrotu prac pisemnych może być przedłużony w sytuacji dłuższej nieobecności nauczyciela lub nieodbycia lekcji z powodów niezależnych od nauczyciela.

9. Oceny z prac pisemnych, o których mowa w ust. 5 i 6 wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym, a z kartkówek zielonym Pozostałe oceny wpisywane są kolorem czarnym lub niebieskim

10. Uczeń ma prawo poprawić każdą bieżącą ocenę w czasie i w sposób uzgodniony z nauczycielem danego przedmiotu;

11. Nauczyciel przygotowujący sprawdzian ma obowiązek:

3) przestrzegać ustaleń terminów innych nauczycieli.

12. Przyjmuje się następujące zasady ocenienia prac pisemnych:

100% pkt. cel

99%-90% pkt. bdb 89%-70% pkt. db 69%-50% pkt. dst 49%-30% pkt. dp 29%-0% pkt. ndst.

13. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek w porozumieniu z nauczycielem danego przedmiotu napisać sprawdzian w późniejszym terminie:

14. Na okres przerw świątecznych (Boże Narodzenie, Wielkanoc) i ferii zimowych nauczyciele nie zadają zadań domowych.

15. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ustala się w oparciu o oceny bieżące, ale nie są one ich średnią arytmetyczną.

16. Nauczyciel jest zobowiązany do informowania ucznia o każdej bieżącej ocenie, którą wpisuję do dziennika.

17. Każdą ocenę nauczyciel uzasadnia ustnie wskazując uczniowi co robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

18. Rodzice (opiekunowie) są informowani o ocenach ucznia poprzez wpisywanie ich do zeszytu przedmiotowego oraz podczas spotkań rodziców z wychowawcą klasy i nauczycielami na zebraniach ogólnych.

1) brak wystarczającej liczby ocen bieżących spowodowanych nieobecnościami ucznia na danych zajęciach, przy czym nieobecności muszą być usprawiedliwione;

 

3. Pisemny wniosek o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej wyższej niż przewidywana składa się do Dyrektora w terminie do 2 dni roboczych od dnia powiadomienia

4. Jeżeli wniosek spełnia warunki, o których mowa w ust. 2 Dyrektor przekazuje wniosek do rozpatrzenia nauczycieli danych zajęć edukacyjnych.

5. Nauczyciel po analizie wniosku może postanowić o:

6. O doborze zadań i ćwiczeń, o których mowa w ust. 5 pkt 3 decyduje nauczyciel stosownie do wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 38 ust. 7 pkt 1.

7. Przeprowadzenie sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia może odbyć się w dniu złożenia wniosku, ale nie później niż dzień przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.

8. W wyniku sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczeń może otrzymać wnioskowaną ocenę lub zachować ocenę przewidywaną. W wyniku przeprowadzonego sprawdzianu ocena nie może być obniżona. Ocena ustalona przez nauczyciela jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 51.

9. Z przeprowadzonego sprawdzenia wiedzy i umiejętności, o którym mowa w ust. 5 pkt 3 nauczyciel sporządza protokół, w którym odnotowuje ocenę i zwięzłą informację

 

1. Egzamin klasyfikacyjny ucznia:

2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.

3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora.

 

1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

 

2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor powołuje komisję, która:

4. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.

6. Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.

7. Tryb i formę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, oraz ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, o której mowa w ust. 3 pkt 2, skład komisji, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego sprawdzianu lub prawidłowości ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz odpowiedniego udokumentowania pracy komisji określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.